دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

وحید رضا نعیمی: شبکه جهانی سودجویی پیوند کلیه یکی از مظاهر نفرت‌انگیز نابرابری بین شمال و جنوب و نماد دزدی اعضای بدن از فقیرترین افراد در جهان سوم است.

معمولاً مقصد اعضای بدن، بیماران کشورهای ثروتمند است که عضوی از بدنشان از کار افتاده است. هند یکی از منابع عمده تأمین اعضای بدن در بازار غیرقانونی بین‌المللی آن است. اهدا‌ءکنندگان در ازای 1000 تا حداکثر 2000 دلار به فروش کلیه ترغیب می‌شوند.

به گزارش‌ای پی اس، این بازار پیچیدگی فراوانی دارد و خرید و فروش‌های آن بین کشورها صورت می‌گیرد. ارزش تجارت در این بازار به سالانه چند میلیارد دلار برآورد می‌شود. مثلاً کلیه‌هایی که از کشورهای جنوب آسیا، فیلیپین و کشورهای جنوب صحرای آفریقا می‌آید، بین هزار تا 2 هزار دلار قیمت دارد. بهای یک کلیه رومانیایی 3 هزار دلار و کلیه ترک 10 هزار دلار است. کلیه مکزیکی و برزیلی بهایی در میانه این دو دارد.

دلالان و پزشکان سودجو که در این کار فعالیت دارند، نیز باعث بالا رفتن بها می‌شوند. در نتیجه دریافت کننده بین 35 هزار تا 125 هزار دلار با احتساب هزینه جراحی و بیمارستان می‌پردازد.

بازداشت یکی از دلالان معروف هندی که سال‌ها در این تجارت بین‌المللی فعالیت داشت، باعث جلب توجه رسانه‌های این کشور به این بازار شده است. گفته می‌شود آمیت کومار در انجام بیش از 600 پیوند کلیه نقش داشته است.

کد خبر 44008

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز